Poniżej znajdziesz odpowiedzi na pytania, które najczęściej pojawiają się na tematy związane z inicjatywą obywatelską Dowody Pamięci oraz z samymi kopertami dowodowymi.

Najczęściej zadawane pytania

Czym są koperty dowodowe?

Koperty dowodowe to dokumentacja związana z dowodami osobistymi, prowadzona w Polsce począwszy od lat 50-tych. W kopercie, oprócz wszystkich wniosków o dowód osobisty, często znajdziesz dodatkowe załączniki, takie jak odpisy aktów stanu cywilnego, zaświadczenia czy nawet kennkarty. Każdy wniosek o dowód osobisty zawiera zdjęcie.

Najczęściej w urzędach gmin i miast odpowiednich dla ostatniego miejsca składania wniosek o dowód osobisty. Coraz więcej kopert można znaleźć w archiwach państwowych, a szczątkowe ilości znajdują się w IPN.

Należy złożyć zapytanie o zachowanie koperty do Urzędu Miasta lub Urzędu Gminy odpowiedniego dla ostatniego miejsca składania wniosku o dowód osobisty. Po potwierdzeniu zachowania przez urząd, należy złożyć Wniosek o udostępnienie dokumentacji związanej z dowodem osobistym oraz uiścić opłatę określoną przez urząd.

Niestety nie. Na szczęście w 2009 roku archiwa państwowe przestały wyrażać zgody na niszczenie kopert dowodowych po 10 latach od śmierci. Oznacza to, że teoretycznie w każdym urzędzie zachowały się koperty od 1999 roku. W każdym urzędzie – w zależności czy niszczył on lub nie koperty dowodowe – zasób może przedstawiać się inaczej.

Inicjatywa powstała, ponieważ coraz więcej urzędów odmawia dostępu do kopert dowodowych po naszych najbliższych twierdząc, że art. 23 KC, a z niego wynikające prawo do kultu zmarłych nie jest wystarczającym interesem prawnym.

Obywatelska inicjatywa ustawodawcza polega na zebraniu 100 tysięcy fizycznych podpisów pod proponowanym projektem ustawy. Pierwszy tysiąc podpisów jest przedstawiany Marszałkowi Sejmu przy zawiadamianiu o utworzeniu komitetu. Pozostałe 99 tysięcy podpisów jest zbierane przez 3 miesiące w okresie wyznaczonym przez Marszałka Sejmu.

Podpisy będziemy zbierać na jesień 2025 – dokładny zakres dat zostanie przedstawiony w momencie postanowienia Marszałka Sejmu o przyjęciu zawiadomienia o utworzeniu komitetu.

Sprawdź mapę – być może niedaleko masz punkt zbiórki podpisów. Jeżeli nie, możesz pobrać formularz z naszej strony, ręcznie go podpisać, a następnie przekazać koordynatorowi regionu lub wysłać na adres:  ul. Na Zakolu Wisły 12C/LU1 30-729 Kraków.

Niestety, w obecnym stanie prawnym podpis można złożyć jedynie fizycznie.

Dowody Pamięci

Dowody pamięci to inicjatywa obywatelska, która dąży do zmiany przepisów o kopertach dowodowych.
Popierasz naszą sprawę? Złóż podpis!

Kontakt

©DowodyPamieci.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt strony Ewa Paszkowska